امیر مسعودی

استرس آزمون

استرس آزمون

با توجه به نزدیک شدن روز های پایانی کنکور بیشتر داوطلبان در این دوران دچار استرس آزمون میشوند

و برای کنترل این استرس باید راهکار هایی را به کار برد

اضطراب کنکور :

اضطراب و استرس آزمون دو جز جدا نشدنی داوطلبان کنکوری است و این امر بسیار برای آنها ناراحت کننده است و آنهارا دچار سردرگمی میکند

میزان این استرس و اضطراب در افراد مختلف متفاوت است

ممکن است برخی افراد آن را بیشتر تجربه کنند و برخی دیگر کمتر

داشتن استرس و اضطراب در داوطلبان و دانش آموزان تا حدی طبیعی است اما اگر عملکرد آنها را مختل کند و در نتیجه کنکور آنها تاثیرمنفی بگذارد باعث ایجاد مشکلات جدی برای آنها میشود

به لحاظ علمی استرس و اضطراب با هم متفاوت هستند؛ در واقع اضطراب سطح بالاتری از فشار‌های روانی است و فرد علائم روانی و بدنی شدیدتری را تجربه می‌کند، منبع اضطراب در اکثر اوقات مشخص نیست و فرد دلیل دلهره خود را نمی‌داند.

علائم و نشانه های استرس :

اضطراب نوعی ناراحتی است که گاهی اوقات نشانه های آزاردهنده و ناخوشایند بدنی دارد.

 این نشانه ها عبارتند از:

ــــ سفت شدن عضلات

ــــ افزایش ضربان قلب و تند شدن تنفس

ــــ خشک شدن دهان

ــــ معده درد

ــــ عرق و لرزش

اضطراب کنکور :

در حوزه آسیب شناسی، علل اضطراب کنکور ناشی از عوامل خانوادگی، آموزشگاهی، شخصیتی و تحصیلی می باشد.

از جمله ی آنها عدم آمادگی کافی و همچنین عوامل آموزشگاهی از جمله سیستم آموزشگاه ها و معلمان می باشد که می توانند تاثیر بسزایی در چگونگی عملکرد شخص درامتحان داشته باشند

یکی دیگر از اضطراب های کنکور میتواندتجربیات منفی قبلی باشد ناشی از صحبت با داوطلبان کنکوری سال قبل که علت اضطراب خود را عدم کسب نتیجه قابل قبول در کنکور خود میدانند

گاهی هم علل خانوادگی همچون انتظارات بیش از حد والدین، تنبیه، سرزنش و عدم ارائه ی تقویت مناسب و مقایسه های نابجا از سمت آنان است

و گاهی هم آنقدر خود والدین اضطراب دارند که این استرس و اضطراب را به فرزندان خود منتقل میکنند و باعث ایجاد استرس در آنها میشوند

عوامل کاهش اضطراب کنکور :

اضطراب کنکور عملکرد داوطلبان را تحت تاثیر قرار می دهد.

استرس شب قبل از کنکور و سر جلسه کنکور باعث میشود که داوطلبان نتوانند از عملکرد خود نتیجه مطلوبی را بگیرند و این موضوع میتواند باعث ایجاد ناامیدی در آنها شود

داشتن سطح متعادلی از استرس برای امتحان دادن طبیعی است و باید دانست که کنکور هم مانند امتحان دادن است و باید توجه کرد که سطح استرس به اندازه ایی نباشد که عملکرد تحصیلی شما را مختل کند

برخی از دانش آموزان در هنگام امتحانات نهایی یا کنکور دچار استرس شدید میشوند، ضربان قلبشان تند میزند، دست هایشان میلرزد، عرق میکنند و احساس می کنند ذهنشان خالی شده است

استرس آزمون باعث می شود که وقتی سوالات امتحان را میخوانید احساس کنید گیج شده اید و منظور سوال را متوجه نمیشوید و فکر میکنید همه آن چیزهایی را که خوانده اید فراموش کرده اید

راهکار های کاهش استرس آزمون :

  1. تن آرامی
  2. نوشتن
  3. مدیتیشن
  4. تمرینات تنفسی
  5. ورزش کردن
  6. تغذیه مناسب
  7. موسیقی درمانی
  8. کاهش مصرف کافیین
  9. دعا کردن
  10. مدیریت زمان

۱.تن آرامی :

تکنیکی برای کسب آرامش برای رسیدن به تمرکز بهتر و رهایی از تنشهای ذهنی به کمک آرام‌سازی عضلات بدن می‌باشد

۲. نوشتن :

نوشتن می تواند به روش های مختلفی استفاده شود، که همه آن ها می توانند استرس را کاهش دهند.از آنجا که نوشتن توسط تحقیقات انجام شده فواید سلامتی متعددی علاوه بر امدادرسانی استرس نیز دارد، پس این مسکن استرس به شدت توصیه می شود.

درمواقعی که به شدت استرس دارید میتوانید افکار استرس زای خود را بر روی کاغذ نوشته و تخلیه روانی انجامدهید تا بتوانید به آرامش برسید

۳. مدیتیشن :

مدیتیشن تسکین دهنده کوتاه مدت استرس است و با انجام این کار میتوانید به آرامش برسید

۴. تمرینات تنفسی :

تمرینات تنفسی بسیار ساده و راحت هستند و در هر مکانی هم که باشید میتوانید آن را انجام دهید و اگر در جلسه کنکور دچار استرس شدید میتوانید با استفاده از تمرینات تنفسی به آرامش برسید مثل نفس عمیق کشیدن

۵ . ورزش کردن :

روحیه را ارتقا می‌دهد؛ زیرا افزایش جریان خون می‌تواند پاسخگویی مغز به استرس را افزایش دهد. ورزشهای هوازی همچون پریدن، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده ‌روی بهترین نوع ورزش است.

۶. تغذیه مناسب :

ویتامین های گروه B مانند موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات می توانند احساس نشاط و انرژی را در دوران های پر استرس کنکور ایجاد کنند. ویتامین های گروه C همچون مرکبات، گوجه فرنگی کمک کننده اند.

۷. موسیقی درمانی :

موسیقی می تواند فیزیولوژی شما را به روش هایی تغییر دهد که به شما کمک می کند استرس را کاهش دهید

۸. کاهش مصرف کافیین :

بسیاری بر این باور غلط اند که شب امتحان و یا شب قبل از آن مصرف مواد کافین دار مثل چایی ، قهوه و .. به آنها کمک میکند که سطح هشیاری شان افزایش یابد اما این موضوع یک باور غلط است چون مصرف مداوم آن اثر معکوس دارد و باعث افزایش استرس و اضطراب میشود و کاهش تمرکز

۹. دعا کردن :

بسیاری از مردم برای تسکین استرسشان به معنویت متصول می شوند

دعا می تواند به طور فیزیکی باعث استراحت شود و احساسی آرامش بخش و روحی برای فرد به وجود آورد

۱۰. مدیریت زمان :

گاهی هم علت اضطراب عدم برنامه ریزی صحیح و نقص در مدیریت زمان است.

هرشب برای روز بعد برنامه ریزی کنید تا بدانید چه فعالیت هایی و در چه محدوده زمانی باید انجام شود

اگر شما برای درس خواندن خود برنامه ریزی داشته باشید و بدانید امروز چه درسی را باید بخوانید ، هیچ وقت دچار سردرگمی نمیشویید

مطالب سایت امیر مسعودی را از دست ندهید

میتوانید برای برقراری ارتباط با مشاوران ما با شماره ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰و یا شماره ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰ تماس برقرار کنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *